Wednesday, June 29, 2016

Kenapa jerawat masih tak hilang?


punca-jerawat


Mungkin anda rasa anda dah guna produk kecantikan yang terbaik sekali.

Tapi, jerawat anda masih muncul, tidak hilang, malah meninggalkan parut yang kekal.

Mengapa ya?

Mungkin, ada perkara penting yang anda pandang remeh. Contohnya, perkara-perkara ini dan anda perlu bertindak segera.


1. Penggunaan telefon bimbit - Handphone anda adalah tempat paling mudah untuk bakteria merebak. Bermula dari tangan anda sendiri seterusnya ia mula merebak apabila telefon ditekapkan ke bahagian antara telinga dan pipi. Anda perlu sentiasa membersihkan tangan sekurang-kurangnya menggunakan hand sanitizer dan mengelap telefon dahulu sebelum menggunakannya.

2. Mandi atau membasuh muka dengan air berkarat. Air berkarat mengundang kegatalan pada kulit seterusnya merosakkan kulit. Ia menjadi salah satu sebab bakteria mudah kekal diatas dan dibawah perukaan kulit. Sebaiknya, jika anda mempunyai bajet yang mencukupi, pasanglah penapis air di paip utama atau setiap kali basuh muka pastikan air yang digunakan adalah bertapis.

3. Minum terlalu banyak kopi. Kopi adalah kegemaran anda. Tidak salah untuk minum kopi. Tetapi, meminumnya secara berlebihan boleh menyebabkan keradangan. Ini kerana kopi mempunyai acidity level yang tinggi. Ia mengakibatkan keradangan dan membantu pengumpulan toksin yang lebih mudah. Anda dinasihatkan untuk bertukar kepada teh sepeti green tea yang tinggi antioksida yang membantu menyahtoksin badan dan memberikan tenaga extra.

4. Tidak menjaga kebersihan tudung dan pakaian. Bagi wanita bertudung, jerawat anda mesti kekal di bahagian pipi. Betul,kan? Ini perkara yang penting sekali. Basuh pakaian anda especially tudung. Bakteria mudah merebak ketika berpeluh dan ditempat-tempat kotor.

5. Menggunakan makeup yang tebal. Pekerjaan anda atau rutin anda menyebabkan anda perlu bermakeup. Ianya tidak salah. Tetapi, makeup yang tebal menutup liang pori, memerangkap peluh dan minyak yang menyebabkan pembentukan jerawat, Makeup tebal juga memerangkap kotoran yang kekal. Gunakan makeup remover setiap kali sebelum mencuci wajah. Makesure makeup betul-betul tertanggal dan bersihkan muka dengan sebersih-bersihnya. Sebelum memakai makeup, sapukan sapuan asas seperti toner, pelembap dan uv lotion tanpa bahan kimia untuk penyerapan nutrien dari luaran.

Oh, ya! Saya ada Make-Up Remover yang sangat BEST untuk anda. Ianya sangat soft dan tidak berminyak. Bila pakai, rasa segarrr saja. Anda boleh email saya snursumiyah@gmail.com

6. Tidak mengambil kira tentang pemakaian Toner. Seringkali toner diabaikan dalam menjaga kecantikan muka. Sebenarnya toner berfungsi untuk membaikpulih kulit ke pH yang seimbang , melicinkan dan melembutkan kulit. Kulit anda akan menjadi lebih segar dan tegang disamping membantu mencerahkan kulit.

7. Suka makan benda manis. Tahukah anda, kerap makan makanan manis meningkatkan tahap glisemik(gula) dalam badan? Seterusnya membantu penghasilan minyak berlebihan dibawah kulit. Gula akan memecah-belahkan sel kulit, menyebabkan colagen berkurangan dan seterusnya  menampakkan garis-garis halus diwajah. Oleh itu, lebih baik makan makanan yang seimbang penuh dengan protein, sayur-sayuran dan minum banyak air untuk kekal hydrated dan melembapkan kulit.

8. Terlalu kerap menukar produk kecantikan. Bersabarlah...Terlalu kerap menukar product menyebabkan pH level kulit anda akan menjadi tidak seimbang, kulit menjadi lebih kering dan lebih berminyak. Lebih elok anda berikan masa untuk sesuatu product itu menjalankan tugasnya dalam tempoh tertentu seperti sebulan dua untuk melihat kesannya.

9. Tidak membersihkan barangan makeup. Bakteria memang suka pada tempat yang kotor. Disitulah "rumah" mereka untuk menjalankan kerja-kerja pertumbuhan jerawat dikulit anda. Jadi, jaga baangan makeup anda dan bersihkannya selalu ya.

Sekarang, anda dah tahu mengapa jerawat anda masih kekal? Jangan lupa amalkan solusinya ya! :)


Sekian,
Kakak Cantik.



 

No comments:

Post a Comment