Friday, July 1, 2016

5 Rahsia "Stay Gorgeous" di Hari Raya

5-tips-kecantikan


Hai ;)

Aidilfitri bakal tiba tak lama lagi. Kata orang, masa hari raya ni lah nak melaram, bagi nampak gorgeous dan cantik meletop,kan?

Tapi, waktu ni jugalah waktu yang paling sibuk. Nak kemas rumah, pasang langsir, memasak, masukkan kuih raya dalam balang, dan macam-macam lagilah.

Itu belum lagi nak berjalan beraya dengan cuaca yang panas terik. Tak sampai tengahari, muka da comot, kepala nak pitam. Huhu...

Hari ini saya nak kongsikan 5 rahsia untuk anda "stay gorgeous" walaupun anda masih sibuk didapur ataupun penat beraya sakan.

Ini rahsianya :)

1. Perkara asas yang anda perlu lakukan adalah, sebelum bermake-up, pastikan muka anda dibersihkan terlebih dahulu. Ini bagi memastikan segala kotoran wajah tidak hinggap dan masuk ke liang roma sebelum mengenakan make-up. Tidaklah nampak kulit muka berbelak atau kusam. 

2. Sapukan toner dan pelembap pada muka. Bagi memastikan pH level kulit seimbang dan kulit sentiasa lembap dan lembut. Jangan lupa untuk apply losyen UV bagi menghalang sinaran matahari menembusi kulit muka yang akan menyebabkan jangkitan, kulit berminyak atau mengeluarkan bintik hitam. 

3. Banyakkan minum air, sebaiknya air masak dan bukan minuman yang bergula. Ini bagi memastikan badan anda kekal hydrated dan kekal bertenaga. Eh, kalau nak tahu air masak zero kalori tau. So, banyakkan minum air masak untuk kawal berat badan juga, ok? :)

4. Pakai pelembap bibir untuk mengelakkan bibir merekah yang boleh mengakibatkan luka. Bibir yang bersih tanpa rekahan akan memberikan imej "kesegaran" pada pandangan mata audiens.

5. Dapatkan tidur yang berkualiti. Tidur yang berkualiti menjamin produktiviti harian berjalan lancar.

"Tapi, bagaimana nak dapatkan tidur berkualiti sedangkan seharian beraya sakan? Mustahil". 

Saya cadangkan anda amalkan vitamins dan supplement yang boleh memberikan tenaga dan meredakan keletihan. Mengikut pengalaman saya sendiri, saya suka amalkan kalsium dan magnesium sebelum tidur untuk melegakan sengal-sengal badan dan dapatkan tidur yang lena. Walaupun sekejap, saya kekal segar bila bangun pagi.

Nak "stay gorgeous" semasa hari raya? Hubungi saya okay! :)



Sekian,
Kakak Cantik.

No comments:

Post a Comment